آموزش و تدریس یکی از مسائل بسیار مهم نظام هـای تعلـیم و تربیـت اسـت. منظـور از آمـوزش و تدریس، فرآینـد یاددهی، یادگیری اطلاعات، مهارت ها و نگرش های مثبت درباره موضوعی اسـت کـه متناسـب بـا گـروه سـنی خاص و در شرایط زمانی معین به اجرا در آمده است. حال در مدارس هوشمند این موضوع کاملا به چشم می آید که از چه روش هایی برای تدریس در آن مدارس استفاده می شود. ما در این مقاله قصد داریم روش های تدریس نوین در مدارس هوشمند را به صورت کلی، مختصر و مفید بازگو کنیم. در ابتدا به روش های کلی تدریس می پردازیم.
روش های تدریس

روش صنتی (قدیمی)
در این روش دانش آموز موجودی انفعالی است و معلم به عنوان انتقال دهنده اطلاعات، مسئولیت اصلی آموزش را بر عهده دارد. او تلاش می کند ذهن دانش آموزان را با انبوهی از مفاهیم و اصطلاحات درسی انباشته کند.
در این نوع روش تدریس، برنامه درسی غیر قابل انعطاف است. معلم و دانش آموز به اجبار از محتوای مشخصی استفاده می کنند. معلم تصور می کند که عامل اصلی تدریس، خود اوست و به عنوان گنجینه معلومات در برابر دانش آموزان ظاهر می شود.
از طرفی شاید به همین دلیل، به این گونه الگوها و روش ها، روش های معلم محور نیز می گویند.
روش نوین (امروزی)

در این روش (تدریس نوین در مدارس هوشمند) که بیشتر قابل اجرا در مدارس هوشمند است، دانش آموز به همرا علایق و توانمندی هایش مرکز توجه قرار میگیرد و معلم تلاش می کند تا توانایی و استعداد دانش آموزان را تقویت کند.
معلم هنگام تدریس از وسایل و امکانات آموزشی زیادی استفاده می کند. و یادگیری موثر تر را از طریق تمرین ها و فعالیت های متنوع به عهده دانش آموزان می گذارد و آنان را در تحقق اهداف و یادگیری مفاهیم درس دخالت می دهد.
همچنین معلم، یک راهنما و کمک کننده در تفهیم مطالب درسی است که پا به پای دانش اموز مسیر آموزشی را طی می کند. و به او کمک می کند تا درس را به طور عمیق و از روی علاقه و اشتیاق بالا یاد بگیرد و آن را گسترش دهد.
اکنون به سه روش از جدیدترین و موثر ترین روش های تدریس نوین در مدارس هوشمند می پردازیم

1ـ آموزش فاصله دار
از زمانی که معلمان از روش یادگیری فاصله دار استفاده کردند نتایج شگفت آوری را به دست آوردند.
یادگیری فاصله دار روش یادگیری است که در آن محتوای آموزش فشرده شده در سه زمان تکرار میشود که با دوتا استراحت کوتاه ده دقیقه ای همراه است. دانش آموزان در این استراحت های کوتاه به فعالیت هایی همچون فعالیتهای جسمی می پردازند.
یادگیری فاصله دار دانش آموزان را تشویق میکند تا بین فعالیت هایشان بتوانند به سرعت تغییر وضعیت بدهند. و از کاری به کار دیگر مشغول شوند و از تدریس و یاگیری خسته نشوند!
برای مثال پانزده دقیقه آموزش دروس همراه با پاورپوینت، که خود پاورپوینت با اسلاید های زیبا و جذابی که دارد باعث اشتیاق و فراگیری بیشتر مطالب درسی توسط دانش آموزان می شود را انجام دهید. و سپس به دانش آموزان این اجازه را بدهید که در حیاط مدرسه ده دقیقه مشغول ورزش های دلخواه خود شوند. این روش می تواند نمره دانش آموزان را نیز بهبود ببخشد.
نتایج دروغ نیستند و سازندگان این روش در دبیرستان مانکسیتن گزارش داده اند که این روش کار میکند. آنها ادعا میکنند این روش بسیار موثر تر از روشهای مرسوم و سنتی 4 ساعته است.
کلیدی در سلولهای مغز وجود دارد. که این کلیدها کمک می کنند تا راههای برقراری ارتباط شکل بگیرد تا یک دانش یا علمی یادآوری شود. بعلاوه این روش کمک میکند تا افراد زمان بیشتری را برای استراحت داشته باشند.
پس اگر ساعات تدریس را به قسمت های چند دقیقه ای تقسیم کنند دیگر لازم نیست که نگران یادگیری دانش آموزان در مدارس هوشمند باشند.
2ـ چهار شنبه های جذاب و با حال

همیشه درس های معمول برای تمام افراد موثر نیستند. هر دانش آموز با دانش آموز دیگر فرق میکند و هرکدام مشکل خود را دارند.
معنی و مفهوم چهارشنبه جذاب و با حال این است که می شود یک جلسه عمیق و مفهومی در مورد ریاضیات یا موضوعات دیگر در طول کل یک روز به راحتی داشت.
در دروس چهارشنبههای جذاب، معلم تلاش میکند و هر دانشآموز را کمک میکند تا دروسی که برایشان به شخصه بسیار مشکل است را بخوانند و یاد بگیرند.
این باعث می شود تا کار دانش آموزان بسیار آسان شده و درزمانی که در مدرسه هستند بتوانند به راحتی روی موضوعی تمرکز کنند. و مشکلاتشان را برطرف کنند.
این به این معنی است که دانش آموز زمانی که در خانه روی موضوعی کار میکند و با آن موضوع مبارزه میکند شکست نخورده و موفق شود.
معلمان نیز این را متوجه شدهاند این کار خیلی ساده است و علاوه بر اینکه می تواند برنامه درسی آن ها را حفظ کند بلکه میتواند به راحتی با کمی تدریس خصوصی دروس را مرور کنند.
دانشآموزان در دروس چهارشنبه های جذاب بیشتر از زمانهای دیگر با دروس درگیر میشوند.
و آن ها را در یک شرایط مطالعه متمرکز قرار میدهد که به آنها کمک میکند تا مسائل دشوار را درک کنند.
معلمان نیز قادر خواهند بود تا به دانشآموزان کمک کنند و به راحتی یک هفته سریع و پیشرفت زیادی داشته باشند.
داشتن دروس ریاضی و یا زبان انگلیسی در طول تمام روزهای هفته می تواند به دانش آموزان کمک کند تا از میان مسائل در یک زمان کوتاه عبور کنند و بر آنها پیروز شوند.
این روش برای دانش آموزان و معلمان به یک اندازه خبر خوشایندی است.
چراکه اگر هم درسی یک ساعت طول بکشد بهتر است چون در واقعیت بیشتر اوقات 25 درصد بیشتر از زمان تعیین شده برای یک درس، زمان از دست میرود.
در اینجا مسائلی برای آماده سازی کلاس و . وجود دارد و دانش آموزان بیشتر اوقات در انجام وظایفشان سریع نیستند.
3ـ تعامل با دنیای واقعی

در یک روش تدریس که آن را تعامل می نامند، دانشآموزان می خواهند با دنیای واقعی همکاری داشته باشند و هر آنچه را که در حوزههای مختلف زندگی شان اتفاق افتاده است را تجزیه و تحلیل کنند.
مطالعات کسب و کارها در دانشگاه لیسوز جدیداً روی تعامل و همکاری و کار گروهی تمرکز کرده است.
دانشآموزان به بازدید کسب و کار های محلی می روند تا ببینند که چگونه دانشی را که یاد می گیرند در دنیای واقعی بکار میرود.
چند روزی برای این تمرین کنار گذاشته شده و تمام دانشآموزان لباسهای موردنیاز مشاغل را می پوشند.
این ایده برای این است که دانش آموزان را درگیر کند و بتوانند دانششان را به دنیای واقعی متصل کنند.
با انجام این عمل می توانند خیلی بهتر و راحت تر در مورد شغل و آینده خویش تصمیم بگیرند و از سنین نووانی وارد حیطه کاری شوند که به آن علاقه دارند.
هدف روش های تدریس جدید بهبود کیفیت آموزشوپرورش و همچنین شرکت دانشآموزان در فرآیند آموزشی است. نوآوری به معنای پیشرفت و توسعه است.
حرف آخر
در دنیای امروز با فناوری های نوین که روز به روز هم در حال پیشرفت و ارتقا هستند می توان با استفاده از آن ها به تدریس نوین دست یافت و اشتیاق به تحصیل را در دانش آموزان را بالا برد. و همچنین می توان به دانش آموزان کمک کرد تا با تعامل با دنیای واقعی و بررسی نیاز های روزمره مردم شغل خود را انتخاب کنند و بتوانند به بشریت و جامعه خویش کمک بسیار کنند.
تجهیزات هوشمند در مدارس هوشمند
,روش ,های ,آموزان ,تدریس ,دانش ,دانش آموزان ,دانش آموزان ,این روش ,مدارس هوشمند ,روش های
درباره این سایت